Logo GWR Roberto  
  © GWR Welkom Roberto Heijmans  
 
 

Het verhaal over het ontstaan van de Great Wooden Railway begint eigenlijk bij een plastic speelgoedtreintje.
Bij dit speelgoedtreintje zat een beetje rails waarmee een ovaaltje gelegd kon worden. Na enige tijd wilde Roberto het sporenplan enigszins uitbreiden, maar de rails voor deze trein was nergens te vinden. Er is toen gezocht naar alternatieven, maar voor een spoorbreedte van 50mm was er niets te krijgen. Na lang nadenken kwam Roberto tot de conclusie dat hij zelf zijn rails moest gaan bouwen.

Naast de houten rails heeft Roberto ook een aantal wagons gebouwd. De baan is voor het eerst te zien geweest in 1999 tijdens de modelbouwdagen in Goes.
Tijdens deze manifestatie werden de treinen nog getrokken door de plastic locomotieven die bij de set geleverd waren. Tijdens de opbouw van de baan bleek de constructie van de rails nog niet goed te zijn, alle stukken rails werden met een boutje en moertje aan elkaar gekoppeld, hierdoor duurde de opbouw van de baan veel te lang. Tevens bleek dat de radius van de bogen wat aan de krappe kant was.

Tijdens Rail 2000 in Den Bosch was de tweede versie van de modelbaan te bewonderen, alle lokomotieven waren inmiddels van hout, waardoor een compleet houten modelbaan is ontstaan.
Helaas bleek dat het baanontwerp nog niet geheel naar tevredenheid was, tijdens het rijden moest er teveel gerangeerd worden. Hierdoor ontstonden problemen met de bediening en vonden er veel aanrijdingen plaats. Rik Boers heeft vervolgens een nieuw baanplan ontworpen met behulp het programma Railways.

Door dit nieuwe baanplan is de bediening van de baan vereenvoudigd. Om de bediening van de baan verder te vereenvoudigen, werd er een oplossing gezocht om de treinen op bepaalde plaatsen te laten stoppen, waardoor voorkomen wordt dat de "machinist" iedere keer op het podium moet klimmen om een trein te laten stoppen. Tijdens de eerste testen bleek dat de "stopplaatsen" naar behoren functioneerden. Vervolgens door Rik Boers en Martin Farla een aantal schakelingen ontworpen en gebouwd waardoor er een zeer eenvoudige vorm van treinbe´nvloeding is ontstaan.

In December 2001 kon de laatste versie van de modelbaan voor het eerst compleet opgebouwd worden. Door de afmeting van 6 x 12 meter kan de baan niet zomaar in de huiskamer opgesteld worden. Voor de proefdagen is daarom uitgeweken naar een sporthal.

Een paar jaar geleden is ook Martin Meijer toegetreden tot het Team Great Wooden Railway.
Ook werd ervan een vast baanplan afgestapt.

Rik Boers en Martin Meijer hebben de PLC geïntroduceerd. Met deze manier van besturen word, de steeds groter wordende baan onder controle gehouden. De mogelijkheid om zelf treinen te besturen bleef behouden.

Bij de knop Evenementen zijn de foto's te vinden, die we gemaakt hebben tijdens proefdagen en ons optreden op diversen beurzen en evementen.
Bij de knop Agenda kunt u ons overzicht vinden van ons komende optredens voor publiek.
Bij de knop Links vind u verwijzigen naar andere modelspoorbanen en sinds kort filmpjes op Youtube.
Bij de knop Werkplaats vind u de laatste ontwikkelingen vanuit de diverse werkplaatsen.

Wilt u Contact met GWR. Dat kan op deze pagina. Alle adressen die betrekking hebben met de Great Wooden Railway's zijn hier te vinden.

 
 


Foxtwo Productions
Versie 3.02, 2006...2011
© Roberto Heijmans & Foxtwo Productions